Friday, November 12, 2010

Hikayat Sepurnama 12

Posted by riff rahim at 11:46 PM
"Aku memang tak larat la tengok muka pak cik yang menang komander terbaik tahun lepas tu. Dah macam tercekik selipar bila nama Quz kena announce."

Kenyataan G disambut dengan hilai tawa seluruh warga bilik A06.

"Tu lah. Sebelum tu kerek sangat. Macam confirm je dia menang." Kyna menyambung sambil tangan ligat menggosok baju. Masih terbayang senyuman sinis menyakitkan hati lelaki tersebut ketika semua peserta kawad berkumpul sebelum pertandingan dimulakan. Tanda memandang rendah kepada kemampuan Qaus Quzah.

Qaus Quzah tersenyum nipis. Seketika matanya menatap dua buah piala yang berdiri megah di atas lockernya. Alhamdulillah ya Allah. Sesungguhnya Engkau telah memperkenankan doa kami. Engkau telah memberi ganjaran terhadap usaha kami. Hatinya dijerat rasa bersyukur yang tidak terhingga.

"Dah-dah lah tatap piala tu Quz. Cair pulak diorang nanti." G mengusik.

"Ke terfikir nak buat kenduri kesyukuran Quz?" sampuk Kid yang baru saja pulang dari bilik mandi. Tangan sibuk mengeringkan rambut dengan tuala di atas kepala. Terus dia melabuhkan punggung di sebelah Qaus Quzah.

"Insya Allah. Ada rezeki lebih nanti aku belanjalah korang." Sekali-sekala buat amal kebajikan apa salahnya kan? Nanti Allah bagi lagi yang lebih baik. Qaus Quzah memasang niat. Kemenangannya sebagai komander terbaik tahun itu bukanlah sesuatu yang dijangka. Dan kemenangan itulah yang dirasakan patut dikongsi bersama.

"Wow, tu yang aku nak dengar tu! Kat mana?"

"Waiceh G, kau bab-bab makan laju. Cuba bab lipat baju. Berkurun aku tengok menimbun atas katil tu. Dah macam sarang memerang pun ada aku tengok." Perli Kyna.

G mencebik. Mana ada macam sarang memerang. Exaggerating sungguh. Pantang tengok orang senang tau minah ni. Dah Quz kata nak belanja, mestilah kena bersemangat. Bukan selalu orang nak belanja aku. Segera pandangan dialihkan kepada Qaus Quzah. Meraih simpatilah kononnya. Muka dah macam Puss 'n Boots dalam movie Shrek. Kid dah tergelak sakan mendengarkan kata-kata Kyna sebentar tadi. Memang headshot lah. Kalah sniper-sniper terkemuka dunia masa world war dulu.

"Hmmm, fikir dua kali jugak aku nak belanja kau ni G."

"Ala, janganlah macam ni Quz. Kita best friend forever kan???"

"Best friend forever tak kisah kalau tak dapat makan free." Qaus Quzah angkat kening sebelah. Senyuman evil tak boleh tinggal.

"Jahatlah kau. Mana boleh aku sorang je tak dapat." G dah buat muka masam tahap Sour-Skittles.

"Yelah, yelah. Aku belanja semua orang lah. Dah, tarik balik muncung tu." Qaus Quzah ketawa kecil. Seronok agaknya dapat kenakan G.

"Kalau macam tu including Tok Wan Alau Hitler la kan cik komander?" Kid senyum nakal. Saja mengumpan.

"Yang tu aku belanja kat dewan makan sudah."

Lantas tangan mencapai tuala dan kaki diarah menuju ke bilik mandi.  Kid angkat bahu. Ada sesiapa tak agaknya yang boleh tolong diorang ni buat rundingan damai? 

0 penglipurlara:

 

bedtime.story Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez