Friday, October 7, 2011

Hikayat Sepurnama 14

Posted by riff rahim at 1:36 AM

"Betul ke ni? Tak percayalah aku!"

"Betul… Cuba kau tengok muka aku yang berseri-seri sebab selalu ambik air sembahyang ni. Ada ke nampak macam aku tengah kelentong kau?" Balas G bersungguh-sungguh.

"Ala, macamlah aku tak tahu geng-geng kau tu. Muka je tak bersalah, tapi perangai hampeh." Lat cebik bibir.

G senyum kelat. Boleh tahan jugak mulut minah ni. Straight forward sungguh. Masa kecik-kecik dulu tak bedung agaknya. Kalau ikutkan hati, nak je aku fire balik sedas dua. Tahap kesabaran aku ni dah la tak tinggi mana. Nasib baiklah Quz dah remind awal-awal.  Nak buat hubungan diplomatik memang kena banyak sabar. G perah otak susun ayat untuk meyakinkan Lat.

 "Eh, mana ada. Hampeh tu dengan orang lain. Dengan birthday girl kitorang baik." G sengih-sengih sambil angkat kening.

"Hmmmph, takde maknanya. Mesti korang nak kenakan aku ni. Gerenti punya."

"Kira kau tak nak join la ni?"

"Nope."

"Takpe la kalau macam tu. Penat-penat je kitorang minta tolong pakcik guard seludup kek blueberry kau semalam. Makan sendiri la nampaknya." G mengeluh sambil buat muka hampa. Terus dia bangun dari kerusi dan berlalu pergi. Slow-slow. 1, 2…

"Wait, wait, chup. Seludup what? Kek blueberry? Macam mana korang tau aku suka kek blueberry?" Lat dah start gelabah. Kek favourite aku tu. Tak boleh jadi ni.

G menoleh kepada Lat. Muka still hampa. Kemudian dia mengangguk perlahan-lahan. Padahal dalam hati dah ada fireworks. Nampak gayanya Lat dah makan umpan. Tak sia-sia Quz suruh aku yang pujuk Lat. Ada jugak orang yang nampak bakat lakonan aku ni. Tak sia-sia jugak Farah temuramah best friend Lat semata-mata nak tau apa yang Lat suka, duit yang dah dikumpul plus hubungan baik dengan pakcik guard yang dibina selama ini. G gelak-gelak dalam hati. Otot muka nak jugak suruh dia senyum, tapi G tahan. Benda dah sampai sini mana boleh kantoi beb.

Lat serba-salah. Serius benci situasi macam ni. Tapi akhirnya dia cuba bersangka baik. Diorang ni bukan jahat sangat pun, nakal terlebih je. Kot-kot la kali ni memang betul-betul diorang nak celebrate birthday aku.

"Ok, aku join." Finally. At last.

"Betul ke ni?" Mata G dah bersinar-sinar.

"Ye, betul. Tapi kalau korang kenakan aku, siap la korang." Lat warning awal-awal.

"No worry my dear. Lepas prep petang ni, bangku tepi asrama. Deal?" G bagi senyuman yang paling manis.

Lat merengus dan bingkas bangun dari kerusi. Kemudian terus berlalu meninggalkan G. Tawakal je la. Fikir banyak-banyak kali nanti hilang pulak sangka baik aku tadi.

G tak habis-habis lagi senyum sendiri. Jangan risau Lat, kitorang memang dah lama bersiap-sedia. Lantas dia menggeleng perlahan.

Hai, kek blueberry, kek blueberry…

1 penglipurlara:

Kyla Hassan on September 2, 2015 at 1:12 AM said...

hi assalam..

just dropping by^^

jom baca pasal cantik sihat dari dalam

 

bedtime.story Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez