Sunday, February 14, 2010

Hikayat Sepurnama 8

Posted by riff rahim at 12:31 AM
Quzah menuang minyak angin cap kaki tiga di atas telapak tangan. Terus disapukan ke kaki yang lenguh teramat. Dahinya berkerut menahan sakit.  Diurut perlahan dari betis hingga ke hujung kaki. Sepintas mata mengerling alarm clock di atas divider. Pukul 1.30 pagi. Kid dah selamat 'berlayar' di katil sebelah. Suasana sunyi sepi. Cuma sesekali terdengar bunyi dengkuran yang tak tahulah dari mana arahnya.

Aduhh..tak boleh tidur la kalau macam ni.. Sebelum ini Quzah memang tak pernah rajin nak melayan sakit-sakit badannya. Tidur je terus, esok hilang la sakit tu. Tapi kali ini Quzah memang tak boleh tahan. Lenguh yang mencucuk-cucuk menghalang matanya daripada terlelap walaupun badan dah penat tahap maksima. Rasa macam nak tuang je sebotol minyak angin tu kat kaki ni…

Sebelum ni aku kawad jugak..tapi tak pernah la lenguh macam ni sekali. Melecet sikit-sikit tu ada la.

"Ini kawad ke tarian mak yong? Tak boleh keras sikit?"

"Macam mana korang boleh menang district level ni? Main rasuah eh?"

"Three minutes break. Lambat seminit squats. Nak suruh pumping tak sampai hati."

"Yang command tu kenapa macam tak makan? Orang jual nasi lemak pun boleh jerit lagi kuat la."

Patutlah.. Coach klon Adolf Hitler. Aku dah jerit macam nak terkeluar anak tekak pun dia kata tak kuat? Nak suruh aku pakai mic gamaknya. Quzah mengetap bibir. Geram. Tak pasal-pasal aku tidur lambat malam ni. Dia entah-entah sedap je terbongkang kat atas katil. Tiba -tiba Quzah sesal dengan tindakannya tempoh hari.

"Kau nak mintak aku tolong coach? Kalau takde aku takde harapan menang ke?"

Awal-awal lagi dah menyakitkan hati. Sekarang sakit kaki. Esok-esok? Kalau tau macam ni punya parah, baik stick je dengan formasi lama. Tak payah tau formasi baru pun lagi baik la! Quzah mendengus perlahan. Dah terlajak. Takkan nak quit separuh jalan kot? Kesian pulak kat diorang yang dah bersungguh-sungguh tu. Separuh mati kena dera dengan Hitler. Ingatkan aku ni dah cukup kejam dah, rupanya ada lagi yang lebih sadis..

"Kak Quz, kenapa tak tidur lagi ni?"

Quzah tersentak. Serentak dia berpaling.

"Maia, terkejut akak. Awak kenapa tak tidur lagi?" Ingatkan puteri bunian mana yang tegur tadi.

"Hehe..sorry..dari SR tadi. Stay up kejap. Akak sakit kaki ke? Nak Maia tolong urut?"

Angguk. Sorry la susahkan awak Maia. Dah rasa macam nak menangis dah ni. Quzah senyum tawar. Nasib baik ada junior yang baik hati. Boleh nak mintak tolong urut malam-malam buta macam ni.

"Sebelum ni tak pernah tengok akak sakit kaki pun. Banyak sangat march kot,"

"Coach kitorang harsh sangat,"

"New guy tu kan? Siapa nama dia?"

"Alau si busuk hati,"

Maia tergelak kecil. Marah betul nampaknya Kak Quz ni. Kesian dia. Macamlah Maia tak tahu kisah Quzah dan Alau. Sehari tak dengar Quzah merungut pasal mamat tu memang tak sah. Alau inilah.. Alau itulah.. Inikan pulak nak tengok diorang berdua berganding bahu? Dah macam tengok Tom baik dengan Jerry. Tu pun satu dua episod je. Tapi zaman sekarang ni ada je kucing boleh baik dengan tikus kan? Harap-harap cerita Alau & Quzah ni pun boleh la jadi macam tu..

"Kak Quz, kenapa badan akak ni panas semacam? Akak demam eh?"

"Takdelah, OK je. Takpelah Maia, akak nak tidur la. Thanks for the urut and goodnight. Tolong kejut akak esok pagi OK?"

Maia menggeleng perlahan. Kak Quz!!!!

0 penglipurlara:

 

bedtime.story Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez