Tuesday, January 26, 2010

Hikayat Sepurnama 6

Posted by riff rahim at 6:39 AM
"Beli baru la Quz. Dalam Galaxy banyak kot."

"Tak pun aku print out dari internet. Tapi tak cantik macam yang ni la."

"Ni mesti parents dia datang semalam. Takpun delivery order. Dah macam satu meal dia sumbat kat dalam ni. Cuba check kot la dia tinggal ayam seketul dua."

Quzah mengetap bibir. Aduhai la sahabat-sahabat. Sempat lagi buat lawak kurang efisyen. Mata masih lagi tertala pada meja bersampul biru di hadapannya. Speechless.

Great. Brilliant. Kreatif dan inovatif. Aku tak pernah tahu pulak yang aku pernah mintak autograf Billie Joe  Amstrong ni. And aku tak pernah ingat pulak yang aku pernah isytiharkan meja aku ni dah ambik alih tugas Mr. Dustbin. Damn.



"Hari ini dalam sejarah la Quz. Selama ni elok je aku tengok si Billie ni bertapa atas meja kau. Siapa yang dah bosan sangat sampai dah takde tempat lain nak berkarya ni?"

Kyna bagi soalan sarcastic. Memang cari nahas betul orang ni. Dah la tu poster kesayangan dia. Kalau kat gambar orang utan atas meja aku tu takpelah jugak. Dah tu siap sumbat plastik KFC beserta sisa-sisa sampah ayam goreng hot and spicy sekali. Manalah si Quz ni tak HOT. Tapi aku tengok sabar semacam je minah ni. Kalau kena kat aku, dah berpuluh bakul bersaiz bakul durian dah kena siap nak tadah sumpah seranah. Tapi berpuluh tu kira baik jugakla kan?

Kid kerut dahi. Rilek giler muka minah ni.  Tipulah kalau nak kata dia tak marah. Hari tu Deq tertinggal plastik Kinder Bueno pun aku dah tak larat nak dengar dia merungut. Takde civic-minded lah.. Spek tak cukup power nak nampak dustbin kat belakanglah.. Inikan pulak buat meja dia macam lori sampah. Eh, tapi Quzah memang macam ni. Dari mata dia yang konon-konon macam tengah bersoal-selidik dengan meja tu, mesti ada agenda kurang sihat yang sedang dirancang. Muka tak beriak yang sukar dibaca. Sedar-sedar dah jalan dah plan tu. 

"Dia ke Quz?"soal Kyna.

"Who's on earth lagi yang nak buat macam ni,"Kid balas.

Quzah senyum segaris. Kyna pandang Kid. Thought so. Ada unsur jenayah kelihatan . Dah kenal dah style senyum macam tu. Lepas ni tinggal tunggu dan lihat jelah siapa yang kena. Tapi masing-masing pun macam dah dapat signal telepati daripada Quzah. Dah tak payah teka siap orangnya. Memang formula Chemistry yang cukup baik je boleh dapat bonding macam kepala otak diorang ni.

"Payback?"

"Aku rasa yang tu kau tak perlu tanya Kyna,"

"Aku lupa aku tengah tanya Quzah,"Kyna buat correction.

Senyum lagi. Tangan laju mengutip sampah-sampah di bawah meja. Dengan tenang (as if nothing happened to her), Quzah melangkah ke luar kelas dengan sebungkus sampah di tangan. Namun, sebaik sahaja sampai di deretan locker, langkahnya terhenti.

" Sure. Orang dah bagi bola tanggung kita smashlah balik,"

Dengan tenang (lagi), sampah yang tadinya di tangan kini bertukar tempat ke dalam locker. And for sure, Kyna dan Kid sikit pun tak terperanjat sebab itu bukanlah satu tindakan paranormal ataupun abnormal yang Quzah pernah buat. Sebab lain, tuan punya locker tu sikit pun tak tersasar daripada jangkaan mereka. Siapa lagi kalau bukan Alau!

0 penglipurlara:

 

bedtime.story Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez